الاثنين، 4 يناير 2010

يا أمى ..




مطلوب الحب يصير تنفيذ


والشك ميفضل كده على حاله


ما انا اصلى مش عارف


غاوى الشخبطة ع التخته


تلميذ



وبخاف من نفسى ومن ضِلى


وكمان امى تخاف ضَلى


عاطيانى ف صدرى حجاب


تعاويذ



انا عارف انه ملوش لازمة


والحافظ ربك


يا أمى دا كلام


عواجيز


وان خفتى عليّه!


ودينى الكتّاب


تحفيظ


وان سمعت الصمدية


انا عايز عَجلة يا امى


تحفيز


وان جيتلك يوم اشكيك همى


مبلاش تخدينى احل معادلة لاقليدس


تعجيز




سامحينى وصالحينى


وخدينى على حجرك ضمينى


مش اخد على هجرك


ولبر الخير عدينى



يا أمى


يا حتة ف قلبى مش ممكن تتغير


يا شارع طول الدنيا


كله ذهاب مش ممكن يرجع


حب العالم دا قصاد حبى صغير


وان رحت ف شارع حبى !


دا طريق بيودى وبس


متخافش مش ممكن هتقابل حد أتغير


أو ممكن هتشوف يفطه هدى السرعة


أو هتبص وراك


أو ممكن تتحير


يا أمى ..


يا حب كفاية عليّه اشوف طيفه


يا شمس خريف


مش ممكن يوم هنشوف صيفه


يا أمى


ظبّط تردد قلبى على اشارتك


والرقم السرى معروف عندى وعندك


بمعدل ترميز


وهعيش طول عمرى على هواكى


تلميذ


علشان الحب يصير تنفيذ







هناك 53 تعليقًا:

adel يقول...

ممممممم
الصراحة عاجبتني جدا و لا تعليق
لاني مش من هواة جميل و رائع و اوعي وشك :):):

وكيلة نيابه مع ايقاف التنفيذ يقول...

ياااااااااااه تصور كنت مفتقده قصايدك ووحشتنى جدا حكايات فرحات وهنيه هى فينها من زمااااان؟
بس بجد مفيش تعليق يليق بالكلام ده
بس اللى لفت نظرى انك عاوز عجله لما تحفظ سورة الاخلاص ده انت داخل ع طمع بقى ههههههههههه
عموما مابعد حب الام لا كلام ولا تعليق
تقبل مرورى

ستيته حسب الله الحمش يقول...

لما اتكلم عن جمال اللي انت كاتبه ها اقول حاجة واحدة بس
تعجيييييييييز
معنديش مقطع احطه
ولا جزء احلى من اللي فوقه وتحته
كلها على بعضها روعة
تسلم ايدك

ABOALI يقول...

فعلا حب الام اعظم شىء مهما كتبنا عنه سطور ومجلدات لن تكفى لوصفه .....ولكن ما نثرته انت من كلمات عبرت عن قلب عاشق ومخلص وتتسابق كلماته ليعبر عن حبه لاغلى الناس.

سلمت يداك على ما كتبت لانها كانت طلقه حب وحنان من مسدس اعتقد انه لا يخرج سوى كل شىء رائع.

تحياتى لك وتقبل مرورى

e_emy يقول...

بجد حلوة اووووووووى

تسلم ايدك (:

خواطر شابة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
خواطر شابة يقول...

الام سبحان الله مجرد ذكر الاسم ده بتحس بالدفء كنت قريت مرة مثل وحسيته أوي يقول المثل يظل الرجل طفلا حتى تموت امه فيشيخ فجأة
ربي يخلي لك والدتك ويخلي للجميع امهاتهم واللي اتحرم من امه ربنا يصبره
تحياتي لك

السيد لبيب يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
قلم رصاص يقول...

الله عليك يا ابوصلاح
احساس جميل يشعرنا جميعا بالدفء
ربنا يديمه عليك يارب

عجبني اوي طبعا الجزء ده:

"وان جيتلك يوم اشكيك همى

مبلاش تخدينى احل معادلة لاقليدس

تعجيز

سامحينى وصالحينى

وخدينى على حجرك ضمينى"

ياسلاااااام ..يعني من الاخر عديلي..وياريت ميت جنيه واديني
هههههههههههههههه

دا استغلال ياحبيبي للمدرسة ..طبعا انت عميري أصيل ومش محتاج توصيه هههههههههه

وليه اقليدس ..على فكره أرشميدس ممكن يزعل انك مذكرتوش في القصيدة ..^_^

---

"يا أمى

ظبّط تردد قلبى على اشارتك

والرقم السرى معروف عندى وعندك"

هنا بقى انا سقفت لك بجد ياابوصلاح
أبدعت كالعادة يافنان

تعرف ، دايما انا باشوف في شعرك الصورة بتبقى مكتمله ادامي وبحس إني شايف لوحه مرسومه بكل تفاصيلها ..المسألة عندك تختلف جدا عن غيرك ..غيرك كتير مبيعرفوش يرسموا صوره جماليه تتشاف ونتخيلها من الكلام وكأنها جزء من الحياه بنعيشه في لحظات قراءة كلماتك ..^_^

بتغيب وتطل علينا بحاجات تمام

دمت مبدعا ياصديقي

في حفظ الله

ساره يقول...

ياسلام عليك يا مسدس لما تنشن
اجمل كلام والله
الله يحفظ والدتك وامهات كل المدونين امين

ماما أمولة يقول...

روعة

ربنا يحفظك لها ويخليها لك

القدر و انا يقول...

ازيك يا صاصا
من زمان ما زرتكش ولا استمتعت بكلماتك
الراقية
والله جميلة جدا .. ومشاعر دافئة جدا
بس فيها لمحة حزن
كل سنة وانت طيب
ويارب تكون بخير

mimi يقول...

عجبتي أوي القافية يا أبو صلاح
وبليييييز

كرر النوع ده

كل سنة وانت طيب

أم .. بوبه يقول...

أسلوب جميل وكلمات بسيطة ومعانى كبيييييييرة
زى ما بيقولوا كدة السهل الممتنع

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

حلوه اوى ياصلاح بجد حلوه:

###يا أمى


يا حتة ف قلبى مش ممكن تتغير


يا شارع طول الدنيا


كله ذهاب مش ممكن يرجع


حب العالم دا قصاد حبى صغير


وان رحت ف شارع حبى !


دا طريق بيودى وبس


متخافش مش ممكن هتقابل حد أتغير


أو ممكن هتشوف يفطه هدى السرعة###



جبتها ازاى دى؟؟؟حلوه جدااااااااااااا..

فين فرحات ياصلاح ماله تقلان علينا كده ليه؟
هو علشان قولنا فى اللقاء اننا بنحبه يتقل كده؟؟؟

اللى موش عارف يتغير يقول...

طبعا ملكش حلول
ولا حتى حل
كلمات جميلة

بس الاجمل هو الاختلاف اللى انت بتقدر تعمله
انت تصنع الفارق
دايما متجدد ياصلاح

روح ياد راضى عليك
.

عمــود نــور يقول...

الله..الله ..الله صقفة كبيييييييييييرة ليك يا ابو صلاح بجد تحفة تحفة وتشبهاتك حلوة قوووى متخيلك وانت بتقولها وقرتها زى ماشفتك بتقول شعرك فى لقاء المنصورة بجد تسلم ايديك

عجبانى قووووى:

وبخاف من نفسى ومن ضِلى

وكمان امى تخاف ضَلى

عاطيانى ف صدرى حجاب

تعاويذ

انا عارف انه ملوش لازمة

والحافظ ربك

يا أمى دا كلام

عواجيز


صايعة قووووووى:

"يا أمى

ظبّط تردد قلبى على اشارتك

والرقم السرى معروف عندى وعندك"

غير معرف يقول...

الله عليك يامتر كده تبقى مترين واكتر
وبعدين مالك واقليدس لاحسن اوديك للعيلة كلها جميييييييييييييييييييل
بس
اصل دي اول زيارة اخاف اطول

غير معرف يقول...

جيت تاني لاني ملقيتش حد هناك رائع يابو الصلح.. غير معروف

أبو العريف يقول...

يا حتة ف قلبى مش ممكن تتغير




يا شارع طول الدنيا




كله ذهاب مش ممكن يرجع




حب العالم دا قصاد حبى صغير




جامده بجد يا صاصا


كل سنه وانت طيب يا باشا

شوكولاتة يقول...

أخبارك إيه يا أستاذ مصطفى؟
يارب تكون بألف خير وتكون السنة الجديدة سنة سعيدة عليك إن شاء الله

بوست ماشاء الله رائع

تحياتي

ليس فقيرا من يحب يقول...

جميله واروع ما فيها

ان كلماتها مختلفه



وان جيتلك يوم اشكيك همى


مبلاش تخدينى احل معادلة لاقليدس


تعجيز

حلوة جدا

تسلم ايديك يا ابو صلاح

mohamed ghalia يقول...

جميلة اوى يامصطفى
ربنا يكرمك ويسعدك دايمااااااا

MǿиY El-Shreef يقول...

والله العظيم مابعرف اعلق ع الجمال ده ابدا

بس والله فكرتني بماما اللي وحشتني اوووووووووي

:)

مسدس صغير يقول...

عادل
اشكرك يا دولا على الكلام الحلو ده
بجد سعيد بتعليقك
نورتنى

مسدس صغير يقول...

وكيلة نيابة
بجد انا سعيد بكلامك
اشكرك عليه
وانتظرو هنية قريبا
اشكرك على التعليق
نورتينى

مسدس صغير يقول...

ستيتة
تعجييييز؟؟
بجد يا دكتور تعليقاتك دى وسام على صدرى
اشكرك على الكلام الحلو ده
اشكرك على التعليق
نوريتنى

مسدس صغير يقول...

ابو على
اشكرك على التعليق اخى العزيز
بجد سعيد بمرورك
نورتنى

مسدس صغير يقول...

ايمى
ميرسى اوى
اشكرك على التعليق
نورتينى

مسدس صغير يقول...

خواطر شابة
امين يارب
يخليلنا امهاتنا
ويبارك فيهم
اشكرك على الدعاء والتعليق
نورتينى

غير معرف يقول...

السلام عليكم
عيد الراجحي
اخبارك يا ابو صلاح
زعلان زعلان زعلان منك يا صلاح
والزعل علني يعني فضايح بجلاجل
اولا بعتلك رساله لحضور الافتتاح طنشت
قلنا ماشي الراجل احنا مش اد المقام
ثانيا كان فيه اتفاق بينا بخصوص المدونه وادخل صدفه النهارده الاقي بوست جديد قلت مااااااااشي اقرا يا بني وخلاص
لي عندك حق عرب بس انا مسامح فيه
سامحينى وصالحينى




وخدينى على حجرك ضمينى




مش اخد على هجرك




ولبر الخير عدينى


انا كنت نسيت انك بتكتب شعر يا راااااااجل خلينا ف الشعر احسن من وجع القلب التاني
احسنت واجدت رغم اني زعلان منك بس بردو الحق يقال

مسدس صغير يقول...

قلم رصاص
يا حبيبى انت محسسنى ان انا احمد بن على المتنبى
حلوة دى؟؟
احمد بن على مين
هههههههههه
بجد اشكرك على الكلام الحلو ده
ياريت 100 جنيه تدينى
هيه او غيرها
والكلام ليك يا جاره
ههههههه
اما بقى اقليدس وللا ارشميدس
انت زعلان ليه يا عم؟؟
انا جبت سيرة حد من بلدكو؟؟
هههههههه
يلا
اشكرك على التعليق الجميل
دمت مبدعا فى تعليقاتك
اسف على التقصير
نورتنى

مسدس صغير يقول...

سارة
ربنا يخليكى يا غالية
ويخلى امك ويبارك فيها وامهاتنا جميعا
اشكرك على التعليق
بجد نورتينى

مسدس صغير يقول...

ماما امولة
ربنا يخليكى يارب
فينك؟
يارب تكونى بخير
اشكرك على التعليق
نورتينى

مسدس صغير يقول...

القدر وانا
الله يسلمك
فينك؟
يارب تكونى بخير
نورتينى والله
ولا حزن ولا حاجة
ربنا يسعدك ويسعدنا
اشكرك على التعليق الجميل
نورتينى

مسدس صغير يقول...

ميمايا
ان شاء الله اكررها
بجد سعيد بمرورك وتعليقك يا ميمى
اشكرك
نورتينى

مسدس صغير يقول...

ام بوبه
تعليقك السهل الممتنع بردة
اجزتى وانجزتى
اشكرك على التعليق
نورتينى

مسدس صغير يقول...

شيما
كويس انها عجبتك
لا بيعجبك العجب ولا الصيام فى رجب
هههههههه
بجد سعيد بتعليقك
ويا ستى انتظرو فرحات فى ثوبه الجديد قريبا وحصريا
ههههههه
جبتها من السوبر ماركت
اجيبلك؟؟
ههههههه
اشكرك على التعليق
نورتينى

مسدس صغير يقول...

اللى موش عارف يتغير
هههههههه
ربنا يخليك ليا يا بيبو
وحشتنى ياد
انا اصنع الاختلاف؟؟
ماشى
هههههه
اشكرك على التعليق يا حبيبى
نورتنى

مسدس صغير يقول...

عمود نور
بجد انا سعيد اوى اوى بتعليقك
وانا اسف مقصر معاك اوى ومع الجميع والله
ومبسوط انها عاجباك
وحشتنى والله
ربنا يكرمك يارب
اشكرك على الكلام الحلو ده
اه فعلا الحتة دى صايعة
هههههههه
اشكرك
نورتنى

مسدس صغير يقول...

غير معروف
طب مين طيب؟
هههههه
العيلة مالها؟؟
مدرسين رياضيات؟؟
ههههه
لا خد راحتك
البلوج بلوجك
اشكرك على التعليق

نورتنى

مسدس صغير يقول...

غير معرف
طيب دور كده على حد هناك قبل مترجع
هههههه
اشكرك
نورتنى

مسدس صغير يقول...

ابو العريف
كل سنة وانت طيب يا حبيبى
بجد ببقى سعيد اما بشوفك
متحرمناش منك
وربنا ميحرمنا منك
اشكرك على الكلام الحلو ده
نورتنى

مسدس صغير يقول...

شوكولاتة
اه مصطفى كويس
انا قلتله شوكولاتة بتسأل عليك قالى يا صلااااااااح سلملى عليها
هههههههه
كل سنة وانتى طيبة
ربنا يسعدك وتحققى اكتر من اللى بتتمنيه
اشكرك
نورتينى

مسدس صغير يقول...

ليس فقيرا من يحب
اشكرك على الكلام الحلو ده
بجد سعيد بمرورك
نورتينى

مسدس صغير يقول...

محمد غالية
اة منا بردة قلت لمصطفى هيه جميلة اوى قالى تسلم ايدك يا صلاااااااااح
هههههههه
اشكرك على التعليق
نورتنى

مسدس صغير يقول...

مونى الشريف
فينك يا بنتى؟؟
يارب تكونى بخير
وتشوفى ماما عن قريب ان شاء الله
اشكرك على التعليق الحلو ده
نورتينى

مسدس صغير يقول...

عيد الراجحى
معلش يا باشا والله كان عندى ظروف كده
لو عرفتها هتعذرنى
انا اسف والله
بس هجيلك اباركلك طبعا
والف الف مبروك
على الافتتااح
اشكرك على الكلام ده والمتابعة
بجد سعيد بمرورك
نورتنى

غير معرف يقول...

ههههههه بتكتبوها اداي شكرا علي الرد يابو الصلح بس دوس على الرابط وانت تخش عش الرياضيات رووووح ناجح ان شاء الله

صبرني يارب يقول...

البوست ده نزل امته

ما شوفتووووووووش

اكيد يوم الحادث الاليم

يلا ما علينا

حلو اوي يا صلاح فكرنى لما اشوفك اسمعه منك عشان انت القائك بيدي طعم تاني للحاجه بجد

اه وفكرني انا اصور اصل بدراوي مصور فيديو يجيب الضغط على فكره
ههههههههههههههه


مختفي فين كده

هي وظروفها يقول...

ايه يا ابو صلاح يا جامد

قبل مكنت اعمل مدونه وانا بدخل عندك

سيبك انت احساسك عاالي

والكبير كبير

بجد قشطه عليك يا ابو صلاح

كلمات من نور يقول...

الأم دي الدنيا لينا بجد ربي يخلي لينا أمهاتنا كلنا ويصبر كل من حرم هذه امنحة الربانية.تسم إيدك يا مسدس صغير

سمكه واحده يقول...

وهعيش طول عمري علي هواكي

بجد روعه

مفيش ارقي ولا اسمي ولا اعظم من حب الام
لان حبها بدون مقابل
ومفيش حد هيحبنا اكتر منها ولا زيها ولا هيستحملنا
ربنا يخلي لكل انسان اعظم ست ليه في الوجود