الثلاثاء، 30 سبتمبر، 2008

الوحده الوطنيه

قبل رمضان سمعنا كلام كتير عشان توحيد المطالع واللى نازل بالنسبه لموضوع الهلال وقال المفتى بتاع مصر احنا لازم نلتزم بهلال واحد فى الامه العربيه لان احنا امه وحده ومينفعش كل تلاته يصومو فى يوم او نفس التلاته يعيدو قبل الاتنين التنيين بيوم مثلا والمفتى ربنا يكرمه ملا الدنيا كلام فى كلام وبالصلاه ع النبى شفنا ان فى اول رمضان كان فيه وحده وطنيه فى الوطن العربى كله الا ما شذ. المهم جينا يا سيدى فى اخر رمضان لقينا الناس نست اللى قالته فى اول رمضان وكل واحد اللى بيعيد واللى صايم واللى بيحج وكل واحد عمله هلال . وهيه دى الوحده الوطنيه بجد وتوحيد المطالع وعلى رأى المثل "كلام قبل رمضان مدهون بزبده يطلع عليه العيد يسيح"...

هناك تعليق واحد:

قلم رصاص يقول...

كل واحد عامل له هلال خاص بيه

والله فكره برضه
هههههههههههههههه

يا أخي انت بتدن في مالطه صدقني.. كبر الجي وروق الدي

مجاتش في دي ياباشا ونتفق يعني

عموما كل عام وانتم بخير

تقبل مروري